onsdag 19 september 2012

Kattlåda 2012

Min ena kattlåda står i en Hol-kista från IKEA. Inuti kistan har jag ett skydd av vaxduk som efter snart 5 års användning börjat gå sönder så det är dags att göra ett nytt.

Steg ett var att åka ut till Stoff och stil och köpa vaxduk.


Lucas gillar inte riktigt att hans skynke ligger på köksgolvet, något är fel och han anar ugglor i mossen.


Katterna undersökte noga den nya vaxduken...


och Issy luktade på det gamla skynket igen. Jag undrar ibland om hon förstår mer än man tror, hon är klart smartast av mina katter i alla fall.


Hemmagjord mönsterskiss.


Den här gången ändrade jag en sak och la ett extra skydd av vaxduk längst ner i träkistan.


Det nya skyddet är på plats.


Två dörrmattor för att samla kattsand innan katterna går ut ur kistan (och för att Issy ibland står i lådan och placerar sin lilla rumpa precis utanför kanten på den).


En ny kattlåda på fötter.


Allt på plats och Gabriel kollar så att det duger och kissar naturligtvis direkt, det räcker att jag lyfter på locket till lådan så måste han kissa.

Varenda morgon när jag ska tömma lådan innan jag går till jobbet så får jag vänta på Gabriel som kommer på att han bara måste kissa nu just då.


Färdigt resultat!


Det här är en komihåg-notering till mig själv nästa gång, jag använde lite mindre än 2 meter vaxduk och 5 meter kantband räcker inte, köp mer!


10 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! :)


    Kram fr Bella i Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det funkar jättebra och lådan luktar inte allt eftersom det är så bra ventilation.

      (ja om inte Issy bajsar då för hon täcker inte över sitt bajs, enligt henne behövs det inte heller för det luktar visst rosor...)

      Radera
  2. Åhh va fint det blev! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Tjusigt det blev med den nya vaxduken !
    Min matte säger att din symaskin ser ut att vara en sån som vi har här hemma ?? En gammal Singer maskin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en gammal Brother-maskin som jag fått av en storrökare så den är knallgul där den inte varit täckt av maskinskyddet. Man ska väl inte klaga när saker är gratis men den ser faktiskt lite äcklig ut när man ser den på nära håll.

      Den funkar iaf :)

      Radera
  4. Så smart lösning! Vi brukar passa på att gå på lådan precis när matte tömt den så kan hon fixa till det direkt! Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja varför inte liksom? Då har hon något att göra :)

      Radera
  5. Vilken fin låda! Jag förstår Gabriel! Enligt mig luktar bara mammas (mina) fisar rosor så Izzy får skärpa sig!
    Kram, Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Issy rular här hemma, så är det bara :)

      Radera

Agnes

Jag bloggar så sällan men tycker själv att det är roligt att kika in ibland och titta på bilder från förr.  Jag har tänkt flera gånger i hös...