fredag 5 april 2013

Konsten att aktivera matte

Gabriel jobbar hårt på att aktivera mig, en av favoritlekarna är att apportera och helst ska jag kasta hans älskade leksak stjärnan. Stjärnan var från början en gul tygstjärna som hängde i ett snöre i Gabriels favoritvippa men när vippan gick sönder klippte jag av stjärnan och gav den till lille fjant.

Resultatet var en omedelbar succé och Gabriel bär med sig stjärnan (som numera är tuffsig, trasig och luktar allmänt unket) överallt och talar om för alla som vill lyssna att den är det finaste han har.

"Kom igen matte, kasta den då!"


"Aj lööv jo stjärnan!"


Fjant visar att han är snabbare än vinden, eller i alla fall snabbare än min kamera.


Kastar jag rätt mot honom så studsar han tillbaka den med tassarn direkt, annars springer han och hämtar den och ibland måste han smocka den lite innan jag får den tillbaka.


En mycket koncentrerad herre beundrar sin älskade stjärna och hoppas, hoppas, hoppas att jag ska kasta den. Leken blir visst aldrig gammal enligt lilla Gabriel.

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja och han är så diskret och säger ingenting, han bara sitter där och hoppas och ser bedjande ut så det går ju inte att låta bli att kasta den :)

      Radera
  2. Åh vad söt han är Gabriel! Tjusningen med stjärnan kanske är att den är gul! Vår röde Tage tycker bäst om gula leksaker, särskilt en fin liten kyckling.
    Kram från Anna, Tage o kompisarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad det är som lockar Gabriel, han väljer en favorit och dyrkar den tills jag tycker den blir äcklig och slänger den :)

      Radera
  3. Ja, vem kan motstå en sån söt katt och med en sån bedjande blick som Gabriel har. Lustigt det där med gula leksaker, min katt tycker också bäst om de som är gula.// lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja, gult verkar vara poppis :)

      Radera
  4. Åh så duktig du är. Att motionera en Matte är inte alltid enkelt. Det vet vi i LIgan. Tazz&Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis, det är ett hårt jobb men någon måste göra det hälsar Fjant :)

      Radera
  5. Han är för lustig, din fina Gabriel ;)! Känner igen beteendet från Samuel & tidigare långnäsor, charmerande & tröttande på samma gång hur enträgna de kan bli när de "snöar in på saker"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland undrar jag ju hur länge samma lek kan vara rolig, sen ser jag Gabriel leka med bollbanan igen och eftersom den är precis lika rolig efter 3,5 år så...

      Radera

Agnes

Jag bloggar så sällan men tycker själv att det är roligt att kika in ibland och titta på bilder från förr.  Jag har tänkt flera gånger i hös...