söndag 22 april 2018

Ledighetskommittén rapporterar

Fast om man får tro dem så är de inte alls lediga på dagarna utan har en massa plikter. 

Här har de stenkoll på luftballongerna som åker precis ovanför vårt hus och brötar ordentligt när de passerar. 


Greta "Ja men precis matte, vem skulle annars ha koll på dem om inte jag gjorde det va? Va?"
Sigvard "Och så jag osså matte, jag har också koll! Vad är det vi har koll på Greta?"


Min vackra flicka blir bara mer och mer elegant.
Greta "Ja  det är helt rätt matte, fortsätt beundra mig. Duktig matte!"


Sigvard är en väldigt mammig liten kille som väldigt gärna vill pussas på nosen och vara nära mig vilket innebär att jag numera går utan att riktigt lyfta fötterna för att inte trampa på honom. Jag kan nästan se det framför mig i en uppslagsbok:

"Crazy catladies hasar sig långsamt fram med fötterna släpandes över golvet för att inte trampa på alla katter som myllrar omkring dem..."


Partners in crime, Greta älskar att ha en kattunge att busa med och jag har fått "dekorera" lägenheten med mattor för att de inte ska sladda sönder parketten när de röjer som värst (jag avskyr mattor).

Det enda Greta inte gillar med Sigvard är att han inte fattar hur man leker apport med matte utan tar leksaken och går därifrån till lilla Gretas stora förtret. Då hämtar hon något annat som matte ska kasta och så kommer Sigvard och tar det också och stolt bär iväg med.
Det är riktigt komiskt att se hur hon försöker förklara för honom och han inte fattar alls vad hennes lek går ut på.


Lilla Gabriel sover mycket och vill vara nära mig, ibland är han med och leker lite men han hänger inte med när ungdomarna rusar fram utan håller sig lite vid sidan av.

Helst vill han sova i min famn på natten men det går inte för han väcker mig kl 04 varje morgon och vill ha mat och jag måste få sova ostört i alla fall ibland.
Nu får han sova hos mig på helgerna om småttingarna är lugna på natten, annars åker de ut alla tre.

Jag hade en kattlåda i sovrummet för att kunna ha bara Gabriel hos mig på natten men den har jag tagit bort för Gabriel vill inte vara själv i sovrummet med mig om ungarna leker i vardagsrummet. Då vill han vara med och ha koll. "Man har ju sitt pappaansvar" hälsar han.

Gabriel tycker inte om att inte få smaka på mattes mat, han blir verkligen riktigt ledsen när jag ställer undan maten utan att han fått något. Jag inser att det är ett problem jag skapat och jag hade samma problem med Issy när hon blev allergisk, de vänjer sig vid att få något och förstår inte alls när matte slutar dela med sig.

Greta och Sigvard får aldrig smaka på min mat just därför, de får bara kattmat så att jag aldrig hamnar i samma sits med dem.


Sigvard växer ordentligt, hans tassar är nästan lika stora som Gabriels nu.


Sigvard vill inte ligga med ansiktet för nära Gretas ansikte. Det är lustigt det där, Greta var ju sån i början när hon kom hit men nu älskar hon att ligga nära Gabriel.

Kanske ligger det ett mått av dominans i hur de sover ihop?


Hela högen på en gång. Det här gillar Gabriel, att få ligga i en enda stor balineshög med tassar och svansar överallt.


Tripp, trapp, trull!


Ledighetskommittén har röstat och kom fram till att de faktiskt behöver halva soffan för sitt möte men om jag vill kan jag också få knö mig ner i andra hörnet.


Min älskade lilla kattfamilj. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser dem.


Vi har möblerat om lite och Sigvard är naturligtvis med och håller koll och stjälper till, ska matte ha en rosa eller en gul väska?


Jag har flyttat ner kattlådan till andra sidan av hatthyllan så att den inte är det första man ser när man kliver in i hallen och framför allt så att katterna slipper gå på toa så nära dörren.


Klösmöbeln som ingen av dem någonsin använder har fått flytta in i badrummet. Jag hade en tvättmaskin ståendes där men lät aldrig installera den eftersom tvättstugan ligger nära här. 

Nu har jag sålt tvättmaskinen och insåg att det enda vi använde den till var att katterna satt på den när jag badade. Återstår att se om de sitter på klösmöbeln istället. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Agnes

Jag bloggar så sällan men tycker själv att det är roligt att kika in ibland och titta på bilder från förr.  Jag har tänkt flera gånger i hös...