söndag 22 maj 2016

Allergiska lillan

Det här året har inte varit lätt för lilla Issy, det har t.o.m. varit så illa att hon stora delar av året har tillbringat tiden med en jättestrut på huvudet. Hon är inte nöjd med det och har svårt att gå rakt bara hon ser en tratt.

Issy "Hur kul är det här på en skala från 1 till 10?! Nedrans tvåbeningar till att hitta på löjliga saker som man ska utsättas för..."


Fast jag gör det ju inte för att vara elak även om Issy verkar tro det mellan varven, hon måste ha tratten för att inte röra sina sår.

Jag höll på att svimma när jag hittade henne med det här jättesåret på benet en dag, det kom verkligen från ingenstans och var så här illa helt utan förvarning.


Jag ringde veterinären och vi fick diagnosen allergisk reaktion. Gabriel hade fått ett nytt foder för tänderna och lillan tålde det visst inte alls.

Så här såg det ut efter att veterinären hjälpt mig att raka rent runt såret. Första omgången penicillin och kortison sattes in och det blev lite bättre men inte bra.



 Nästan torrt men så blommade det upp igen och vi fick åka tillbaka och raka bort ännu mera päls och så blev det en ny laddning medicin.


När frambenet lääkt var det dags igen, ett nytt sår på insidan av bakbenet. Stackars Issy fick på sig en jättetratt direkt igen.



Klådan gör att katten tvättar bort pälsen och slickar sönder sig själv sa veterinären. Den här gången blev det kortison och foderbyte till allergifoder. 


Megatratten på igen... Megafon katten har hon fått heta ett tag. Visst syns det hur trött hon är på att ha på sig den?


I skrivandes stund har Issy varit utan tratten i två dagar och jag håller tummarna för att det ska funka.
För att hon inte ska få i sig mat hon inte tål via vattenskålarna ska både hon och Gabriel få äta allergifoder i fortsättningen. Som tur är tycker båda två om smaken. 

Håll tummarna för att hon slipper klådan nu!


3 kommentarer:

  1. ����✊��✊��✊��✊��✊��!
    /A-L

    SvaraRadera
  2. Lilla vännen! Hoppas att det går bra nu.Tröstbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu har hon precis varit utan tratten i 4 dagar och är alldeles överlycklig över att kunna röra sig fritt :)

      Radera

Agnes

Jag bloggar så sällan men tycker själv att det är roligt att kika in ibland och titta på bilder från förr.  Jag har tänkt flera gånger i hös...