fredag 15 april 2011

Gabriel måste bada

Jag ska försöka få katterna att äta mer torrfoder eftersom min perser som alltid åt det hade jättefina tänder när han dog vid 17 års ålder. Issy vägrar helt och hållet men Gabriel äter det gärna, tyvärr blev det lite för starkt för Gabriels mage så idag fick han bada igen. Han brukar vara lättbadad de få gånger jag gör det men idag blev han lite sur, det är väl inte jättekul att bada om man har ont i magen.

"Det är faktiskt lite synd om mig nu så det så"



Liten Gabriel vill bli buren och tröstad en stund innan torkningen.



Alla hårstrån ska på plats igen.



Nu blir inget torrfoder ett par dagar så magen stabiliserar sig.
"Snälla matte! Jag vill inte gå på diet, ge mig godis nu!"



Nästan torr och för en gångs skull ser han riktigt tjock ut min smalis.



Visst blev han fin?

12 kommentarer:

  1. jättefin! de är så fina alla tre katterna du har där hemma. :) ida och tommy

    SvaraRadera
  2. Han är så vacker Gabriel! <3

    SvaraRadera
  3. Visst är han Helena, och en alldeles underbar plåsterkatt. Du och din familj kan verkligen föda upp underbara katter :)

    SvaraRadera
  4. Älskade söt Gabriel du måsta vara rädd om din lilla mage.
    Snygg till tusen är du ändå :o)
    Krya på dig!!!
    ps. Får jag länka till din sida från min blogg?

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Tack Ulrica, självklart får du länka till bloggen :)

    SvaraRadera
  7. Men lilla kraken. Vad han ser ynklig ut på första bilden. Men stilig som få på sista. Finaste killen. / Anne.

    SvaraRadera
  8. Ja visst ser han eländig ut där, riktigt så illa var det inte men Gabriel kan det där med att kommunicera med kameran :)

    SvaraRadera
  9. Härlig blogg med underbara bilder och så söta katter du har :) Kommer nog någon gång i livet att skaffa mig sådana söta katter. Ville bara säga att du inte alls behöver ge torrfoder för tänderna, det har ingen påvisad effekt för att hålla tänderna rena och fina. Däremot kycklingvingar. Om jag finge få över mina på endast mjukt och Barf, men icke då. Så försök inte ge torrfoder. För mycket spannmål vilket inte är bra för katter. Utan var glad att dina inte vill äta det.

    SvaraRadera
  10. Tackar :)

    Mina får kycklingvingar ett par gånger i veckan och barf eller blötfoder morgon och kväll. Bara torrfoder vill jag absolut inte ge dem eftersom jag precis som du inte tror att det är bra att föda upp katter på spannmål men de får lite torrfoder varje kväll när jag ska sova. Jag tror det är bra med mat med mera tuggmotstånd än blötmat ibland.

    SvaraRadera
  11. Vill börja med att säga att dina katter är helt underbara.
    Vad gäller torrfoder finna det ingen påvisad effekt för att finare tänder. Det är tandborsting som gäller samt ben att tugga på. Att dem har dåliga tänder trots att dem äter ben är säkert en ärftlig faktor och inget torrfoder kan göra något åt. Bitarna är porrösa och de flesta katter sväljer dem hela. Då du Barfar så vet du säkert att det finns torrfoder utan spannmål om du trots allt vill ge när du ska sova :)

    SvaraRadera

Agnes

Jag bloggar så sällan men tycker själv att det är roligt att kika in ibland och titta på bilder från förr.  Jag har tänkt flera gånger i hös...