lördag 21 juli 2018

Bråda dagar på sommarlovet

Idag är det första dagen på sommarlovet och Greta och Sigvard har fullt upp, de ska bli bönder. Eller ja, trädgårdsmästare i alla fall.

Greta "Kom igen nu matte, det här är ju jättespännnande!"


De nya palmerna har duschat och Greta kan inte vänta, hon hoppar i och plaskar runt och undersöker de nya växterna. Bergspalmer är supersmarriga och roliga att bita i.


Sigvard "Vad ska vi göra nu matte?"
Greta "Kom igen matte, sätt fart!"


Jag hade glömt att köpa häftmassa så jag sprang bort till affären och handlade, jag köpte också med mig en liten orkidé.


Sigvard "Såna här har jag läst om, man trycker ner dem i en hög så blir de extra fina!"


Det är lika bra att köpa ordentligt med häftmassa när småtrollen ska vara med och sköta växterna.


Sigvard kollar så att det blir ordentligt med häftmassa under krukorna.
Sigvard "Ja för man vet ju inte när matte ska välta ner saker, det är bättre att vi sätter fast dem direkt."


Småtrollen inspekterar fönstret.


Sen är det dags att börja plantera gräs, farmför allt Greta blir väldigt ledsen om det inte finns gräs i en kruka i badrummet och det känns inte riktigt miljövänligt att köpa affärens plastförpackningar hela tiden så nu ska vi testa att så själva i blomjord.

Jag tog fram pallen så att trollen kan vara med och hjälpa till, det är väldigt spännande att gräva i jord.


Båda två är helt förtrollade av påsen med jord och av att fylla krukan med jord.


Sen häller man ut fröna på jorden och så ska de täckas med 1 cm jord. Greta luktar länge och väl på dem.


Sigvard vill också kolla närmare.


Det är ganska svårt att inte hälla jord på katterna när de står mellan påsen med jord och krukan.

Småtrollen "Sen då matte, vad ska vi göra sen?"


Det är dags att vattna och trollen håller koll, det här var ju ännu mer spännande.


Vi städar lite och Sigvard ser tankfull ut, det har hänt mycket nytt idag.


Greta "Var är gräset matte? När kommer gräset?"


Greta "Vänta i flera dagar?! Skojar du?"


Nu får gräset stå på handdukshängaren över badkaret dit ingen av småtrollen når.


Småtrollen ger sig på palmerna så länge. I bakgrunden syns resterna av deras gamla palm.




Jag har möblerat om i och vid fönstret för att katterna jagade varandra och slog i fönsterrutan, förhoppningsvis gör detta att de tar en annan väg i fortsättningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Agnes

Jag bloggar så sällan men tycker själv att det är roligt att kika in ibland och titta på bilder från förr.  Jag har tänkt flera gånger i hös...